Maak je gebruik van de offerte module maar weet je niet hoe je in bouw7 een offerte moet opstellen? Volg onderstaande stappen en je eigen offerte staat binnen no time online!

Ga naar 'Offerte' in het hoofdmenu en klik vervolgens op de groene button '+ Offerte':

Vul alles zo compleet mogelijk in en kies een offertestatus.
Staat de juiste opdrachtgever er niet tussen? Dan maak je eerst een nieuw contact aan via Contacten > + Contact. Ook is het mogelijk om een andere taal te kiezen, op deze manier wordt de hele offerte automatisch vertaald. (natuurlijk niet je eigen geschreven tekst.)

Aanhef
Bij het aanmaken van de offerte kun je de aanhef zelf selecteren.
Kies je alleen een opdrachtgever dan heb je 2 opties voor je aanhef, heb je echter een contactpersoon ingesteld bij je contact en deze selecteer je bij de offerte, dan krijg je meerdere opties voor je aanhef.

Voorwaarden
De voorwaarden zijn veranderd en kunnen nu onderaan in de offerte handmatig aangemaakt worden. Je kunt echter ook o.a. teksten en bijlagen standaardiseren, dit doe je via Account > Instellingen > Offerte.

Offerteregels
Onder Offerteregels vul je alle velden in, welke onderverdeeld kunnen worden in hoofdstukken. Wil je geen gebruik maken van hoofdstukken, dan kun je dit veld leeg laten. Bij omschrijving kun je materialen uit je materiaallijst kiezen. Alles wordt automatisch doorberekend. Door 'optie' aan te vinken verberg je het (sub)totaalbedrag.

Door links van 'omschrijving' op het icoontje te klikken kun je een uitgebreidere omschrijving toevoegen. Met de '+regel' maak je een nieuwe regel onder een hoofdstuk aan. Door uiterst rechts de 3 streepjes vast te pakken kun je hoofdstukken en regels verslepen. Staat het juiste materiaal er niet bij? Vink het lege hokje achter het BTW percentage aan en je kunt ter plekke nieuw materiaal toevoegen. Klik op 'aanmaken' om de offerte op te slaan.

Sjablonen
Het is ook mogelijk om verschillende sjablonen aan te maken, dit doe je hier. Op deze pagina zie je een overzicht van aangemaakte sjablonen en kun je nieuwe sjablonen aanmaken door op 'Aanmaken' te klikken.

Wanneer je een nieuw sjabloon aanmaakt heb je als eerste de keus uit een standaard offerte tekst, standaard orderbevestigingstekst en een standaard voettekst. Kies een taal, wijs een naam / titel voor het sjabloon toe en voer een tekst in.

Wanneer je een nieuwe offerte aanmaakt kun je door op het icoontje boven het tekstveld van de omschrijving of voettekst te klikken een sjabloon kiezen. Ook is het mogelijk om een regel / pagina af te breken, hiermee kun je zelf bepalen of er tekst op een nieuwe pagina moet beginnen.

Wanneer je een bestaande offerte gewonnen hebt, heb je de optie om hier direct een project van te maken en een conceptfactuur klaar te zetten. Ook kun je een orderbevestiging maken, waar je weer een sjabloon voor kunt gebruiken. Meer over het beheren van bestaande offertes lees je hier.

Door op de knop 'voorwaarde toevoegen' te klikken kun je handmatig voorwaarden toevoegen. Je kunt echter ook o.a. teksten en bijlagen standaardiseren, ook dit doe je weer via Account > Instellingen > Offerte.

Bij het versturen van een offerte heb je ook de mogelijkheid om de positie van de handtekening te zetten, de positie van de ondertekening en of je de voorwaarden op een nieuwe pagina wil laten starten.

Offerte opdelen
Het gebeurt weleens dat je een offerte maakt met meerdere pagina's waarbij de tekst niet naar wens wordt afgebroken.

Hiervoor hebben wij een Pagina-einde toegevoegd, zodat je zelf het einde van een pagina aan kunt geven.

Door deze optie te gebruiken, kun je zelf aangeven waar een tekst wordt onderbroken en met welke tekst een nieuwe pagina begint.

Opdrachtbevestiging
Nadat de offerte naar de klant is verstuurd en is gewonnen heb je de mogelijkheid een opdrachtbevestiging te sturen of er gelijk een project van te maken. 

Succes!

Heeft u het antwoord gevonden?