Binnen het overzicht van het offerte overzichts- en detailscherm heb je tal van opties en mogelijkheden. In dit artikel nemen we ze stap voor stap door.

Bekijk de video tutorial of lees verder in het artikel hieronder

Lay out

Om te beginnen is de overzichtspagina aangepast naar een verbeterde lay- out. Zo kun je gebruik maken van de in te stellen kolommen aan de rechterkant en zijn

de offertes en de offerte herinneringen verdeeld in twee tabbladen.

Offerte herinneringen

Ook de pagina voor offerte herinneringen is voorzien van nieuwe functionaliteiten. Zo is het mogelijk om een status mee te geven zodat je de voortgang van je offertes kunt onderhouden en kun je gebruik maken van de in te stellen filters.

Offerte detailpagina

Om een offerte te openen kun je op de regel klikken. Hierna kom je in de detailpagina van de offerte. In het bovenste deel van de pagina vind je een overzicht met informatie waarvan het meeste voor zich spreekt. Daarnaast krijg je in een oogopslag de informatie die van belang is. Aan de linkerkant zie je informatie over de offerte zelf en over het contact en de contactpersoon. Wanneer je de status van een offerte verandert, wordt deze status en de datum van veranderen rechts onder 'Doorlooptijd' weergegeven. De status kun je aanpassen door rechtsboven op 'Offertestatus' te klikken of door rechtsboven op de pagina op 'Gewonnen' te klikken.

Gewonnen

Zodra je rechtsboven op Gewonnen klikt krijg je een aantal opties waar je een keuze in kan maken.

  • 'Gewonnen': Er verschijnt een nieuw venster waarmee je onder andere de status van de offerte kunt veranderen en een project categorie kunt meegeven. Hieronder een toelichting van de andere opties.

    • 'Maak project': Dan wordt er een project van de offerte gemaakt waarin de contactgegevens van de offerte worden meegenomen. Het project vind je automatisch terug in het overzicht van je projecten.

      Bij het omzetten van een offerte naar een project krijg je een aantal opties.

      • Offerte als aangenomen bedrag overnemen: Het totale bedrag van de offerte wordt als aangenomen som overgenomen in het project.

      • Offerte omschrijving meenemen naar project: De omschrijving van de offerte wordt in de omschrijving van het project geplaatst.

      • Conceptfactuur maken: De offerte wordt één op één overgenomen en als factuur aangemaakt in het project.

      • Termijnschema voor afrekenstaat aangenomen maken: Er wordt automatisch een termijnschema aangemaakt in de afrekenstaat aangenomen.

    • 'Maak orderbevestiging': hiermee kun je een orderbevestiging aanmaken en deze naar je klant mailen. Ook is het mogelijk om hiervoor een sjabloon te gebruiken. Meer over sjablonen lees je hier.

In de volgende blokken van de pagina vind je de Opties en de Omschrijving.

De verschillende Opties zijn:

Voorbeeld: Je krijgt een voorbeeld van de offerte te zien.

Offerte herinnering aanmaken: Hiermee kan je een offerte herinnering opstellen.

Offerte kopiëren: Met deze optie kopieer je de offerte.

Bijlagen: Hier kan je de bijlagen van de offerte inzien.

Pakbon: Hiermee genereer je een pakbon in de vorm van een PDF-bestand.

PDF downloaden: Je kan een PDF-bestand downloaden van de offerte.

Bij de omschrijving staat de omschrijving die is opgegeven bij het aanmaken van de offerte.

Onder de Opties staat het blok Interne notities. Hier kunnen notities die relevant zijn voor je medewerkers, maar niet te zien zijn voor de klant. Klik op Bewerken om een notitie toe te voegen.

Daaronder is het blok Voorwaarden. Als je geen standaard voorwaarden hebt ingesteld of wil gebruiken, kan je die hier invoeren.

In het volgende blok vind je de offerteregels. Deze zijn nog te wijzigen door zoals hierboven beschreven de offerte te bewerken.


E-mail en historie

In het onderste twee blokken zie je de Verzonden e-mails en de Historie. Bij de Verzonden e-mail vind je terug welke e-mails er zijn verstuurd en door wie deze zijn verstuurd.

Bij de Historie zijn alle wijzigingen te zien die eerder zijn gemaakt bij de offerte, met de datum en de verantwoordelijke voor de wijziging.


Heb je hier nog meer vragen over?

Neem dan contact op met ons Customer success team via de live chat.

Succes!


Trefwoorden: Offerte, lay out.

Heb je het antwoord gevonden?